اردبیلی ها  قرص عسل ساختند

در جلسه آمایش و صنعت استان اردبیل از آغاز فعالیت واحد تولیدی قرص و پودر عسل در اردبیل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داده شد

مجری طرح تولید قرص و پودر عسل در استان اردبیل پیش از ظهر امروز در جلسه آمایش صنعت و معدن استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه استان اردبیل دومین استان کشور در صنعت زنبور‌داری است و سالانه بیش از 2 هزار و 500 تن عسل ناب تولید می‌کند مصمم به راه‌اندازی کارخانه تولید قرص و پودر عسل هستیم.


علی آزادی گفت: هم اکنون در شش کشور دنیا قرص و پودر عسل تولید می‌شود که علاوه بر مصرف خوراکی در صنعت شکلات‌سازی نیز کاربرد فراگیر دارد.


وی تصریح کرد: در نمایشگاه اخیر تهران با یک شرکت ترک در این زمینه وارد مذاکره شدیم تا در استان اردبیل نیز با توجه به ظرفیت تولید عسل در این حوزه عمل کنیم.


آزادی طرح پیشنهادی در این زمینه را تولید 100 تن در ماه اعلام کرد و افزود: این واحد تولیدی برای 21 نفر اشتغالزایی می‌کند و قرار است 2 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این پروژه انجام شود.


مجری طرح تولید قرص و پودر عسل در استان اردبیل از کسب مجوزهای لازم در وزارت بهداشت در این زمینه خبر داد و گفت: تنها دستگاه وارداتی ما سیستم خشک‌کن عسل است که به زودی از کشور ترکیه آن را وارد کرده و با همکاری و مساعدت صنایع و معادن تولید قرص و پودر عسل را آغاز می‌کنیم.


وی اظهار داشت: هم اکنون این شرکت در اردبیل با تولید 19 نوع مرباجات زمینه اشتغال بیش از 60 نفر را فراهم کرده و ما در صدد توسعه این بخش هستیم تا ظرفیت خود را به بیش از 2 هزار تن برسانیم.


آزادی در پاسخ به گله‌مندی مدیر شعب بانک ملی استان اردبیل در همکاری نکردن این شرکت از باب پرداخت تسهیلات اعطا شده بانکی گفت: ما آمادگی داریم در این زمینه نیز معوقه خود را با تزریق اعتبار سرمایه در گردش پرداخت کنیم.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه از تولید یک میلیون تن سیب زمینی در پنج سال آینده در استان اردبیل خبر داد و افزود: هم اکنون بیش از 760 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.


عادل عبد ایمانی خاطرنشان کرد: با افزوده شدن اراضی قابل کشت به میزان 25 هزار هکتار در سال‌های آتی به ظرفیت تولید سیب زمینی افزوده شده و وضعیت موجود ارتقا پیدا می‌کند.


در این جلسه رئیس شرکت بهکام اردبیل نیز از تولید سیب زمینی منجمد در استان اردبیل خبر داد.


حسین کامرانی که برای اخذ مجوز بخش تولیدی جدید خود از شورای آمایش صنعت و معدن در این جلسه حضور یافته بود، اظهار داشت: بعد از همدان دومین طرح تولید سیب زمینی منجمد شده را در اردبیل راه‌اندازی می‌کنیم.


وی گفت: هم اکنون این شرکت بزرگ‌ترین خط تولید فرآوری سیب زمینی در خاورمیانه را در همدان در دست اجرا دارد که با موافقت اولیه مسئولان استان اردبیل نظیر این طرح در اردبیل نیز اجرا می‌شود.


مجری طرح تولید سیب زمینی منجمد در اردبیل اظهار داشت: برای راه‌اندازی این مجموعه 16.5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و 14 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی انجام می‌شود.


کامرانی اردبیل را دومین قطب تولید سیب زمینی اعلام کرد و افزود: بیش از 30 درصد سیب زمینی تولیدی در کشور و استان اردبیل به صورت دور ریز از چرخه مصرف خارج می‌شود که ما می‌توانیم از این ظرفیت برای تولید سیب زمینی نیم سرخ منجمد برای غذاهای آماده استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه آمادگی داریم 20 درصد سرمایه‌گذاری اولیه را در این زمینه انجام دهیم و راه‌اندازی این مجموعه بستر اشتغال 210 نفر را در استان فراهم می‌کند.


مجری طرح تولید سیب زمینی منجمد در اردبیل تصریح کرد: با توجه به هم‌جواری استان اردبیل با کشور آذربایجان و آسیای میانه از ظرفیت صادرات نیز می‌توان بهترین بهره‌برداری را کرد.

منبع:  فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا